De Europese Commissie vraagt een eigen Internetdomein aan dat eindigt op ".eu". Op die manier kan Europa een alternatief bieden voor het te populaire, Amerikaanse ".com"-adres. Over hooguit een half jaar moet je ".eu"-adressen kunnen kopen. Het ".eu"-domein komt als een nieuwe extensie en vervangt geen bestaande.
Vele Europese bedrijven hebben nu een Amerikaans Internetdomein, zoals "philips.com" of "bmw.com". Zo'n adres is makkelijk te onthouden en als bedrijf ben je meteen wereldwijd herkenbaar. Bovendien heeft een ".com"-adres de allure gekregen van een merknaam. Maar de enorme groei van het Web heeft het ".com"-Internetadres te populair gemaakt. Wanneer een Europees en een Amerikaans bedrijf toevallig dezelfde naam dragen, willen ze ook hetzelfde Internetadres. Talrijke rechtszaken over domeinnamen bewijzen de krapte. Een ".eu"-domein is dus nodig en bovendien wordt Europa op die manier meer zichtbaar op dat Amerikaanse Internet.
Bron: deCURSOR
|
|