PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
   
PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
imageimage
Δ Drome 9 Report door Klingon
Terug naar verslagen-index


Drome 9 "Infinite Interfacing" - 1/2/3 Februari 2002



Verslag door Klingon

Drome 9 vond plaats op 1, 2 en 3 februari 2002 in het Expo Center te Hengelo (Overijssel). Al een aantal weken van tevoren was het mogelijk je via de Drome-site in te schrijven. De kosten, 30 Euro per persoon, moesten overgemaakt worden om daarna een plaats te kunnen uitkiezen op de online plattegrond. Eerst zou het aantal bezoekers op 1100 staan, maar door grote interesse werd deze opgekrikt naar 1500. Ook de lan-party zelf had wat vertraging, dit vooral omdat onder andere de apparatuur gehuurd moest worden en er gewoon veel voorbereiding nodig was om de kwaliteit hoog te laten zijn. Onze groep, die bestond uit 11 personen, zocht al snel een plaats voorin uit. Dit vooral omdat we dan meer ruimte hadden en niet in alle drukte zaten. Ook de catering was dichtbij, en we konden alles wat werd vertoond op de beamer goed zien. Al met al, voor ons was Drome 9 iets om naar uit te zien.

Voor mij, en voor een aantal anderen op Drome, was de vrijdag gewoon een normale schooldag. In mijn geval betekende dit 7 uur opstaan en pas om 15 uur weer thuis zijn. Maar de gedachte om later met alle andere op Drome te zijn en met een lage ping te spelen hield ons staande, zelfs in de saaie laatste schooluren. Toen ik thuis kwam, pakte ik mijn laatste spullen in en haalde ik, met mijn vader die reed, een vriend op en reden daarna door naar Hengelo. Rond 4 uur reden we de snelweg op, en alhoewel het redelijk druk was waren we er toch in 50 minuten. Drome werd in het Expo-Center gehouden. Omdat ik daar al een keer eerder was geweest, wist ik dat dit een zeer goede locatie was. De zaal was groot, sfeervol en goed te bereiken omdat het naast de snelweg lag. Er was ook meer als voldoende parkeer mogelijkheden.

De deuren gingen pas open om 18.00, iets later uiteindelijk, maar toch stond er al een redelijke groep jongeren te wachten. De auto werd op de parkeerplaats bij de zij-ingang gezet en ik, samen met een andere vriend, moesten wachten totdat degene kwam die alle kaartjes voor ons had. Na meer als een uur kwam hij, en alle andere, eindelijk aan op de parkeerplaats en werden de toegangskaartjes uitgedeeld. Het was inmiddels als iets over 18 uur. We liepen met zn allen de hal binnen, die al bijna helemaal volstond met een mensenmassa die graag naar binnen wilde. De deuren gingen niet veel later open en door twee deuren werden mensen gecontroleerd op hun kaartje en eventueel legitimatiebewijs. Daarna werd je voorzien van een polsbandje. Omdat dit allemaal redelijk lang duurt, was het soms nogal eens een getrek en gedouw. Ik kwam redelijk snel binnen en keek rond in de zaal. Duidelijk was dat er veel aan gedaan was om dit evenement succesvol te maken. Er was een groot en verhoogd podium waarop de gehele organisatie bezig was. Ook een afgeschermde server hok en een filmzaal, waar films als Gladiator/Red Planet en Evolution werden gedraaid, zagen er goed uit. De tafels, per persoon ongeveer 1 bij 1 meter, waren ruim genoeg voor de standaard gamer en zijn/haar uitrusting. De stoelen waren iets minder, maar omdat we op fotos dit al hadden gezien namen we tuinstoelkussens mee. Andere van onze groep namen zelf hun eigen tuinstoelen mee, maar bij ons paste dit niet meer in de auto :) De catering zag er ook goed uit, je kon daar aan een tafeltje zitten en tegelijkertijd meekijken op de grote beamer naar bv. matches. Hier werd dan ook veel gebruik van gemaakt. Wat ook opviel was dat de zaalindeling erg duidelijk was. Lange rechte rijen tafels met op iedere tafel een A4tje met alle instellingen en je nickname. Samen met het wachtwoord dat op je toegangskaartje stond kon je hiermee inloggen op het intranet.



Hal van Expo-Center



Overzicht van de zaal in Expo-Center

Na de zaal te hebben bekeken haalde ik mijn spullen op. Na 6x heen en weer lopen hadden ik en de meegereden vriend dan eindelijk alles op zijn plaats en begonnen we met aansluiten. Toen bleek dat ik me slaapzak was vergeten :), maar opzich had ik die niet nodig. De switches lagen in het midden van de rij tafels en na het aansluiten van de UTP kabel kon het feest beginnen. Alles instellen, rebooten en zelfs het internet deed het automatisch. Op het intranet was een geheel gerestylede Drome site te vinden, met de laatste informatie over het evenement. Ook was er een Drome Compo System, zelf geprogrammeerd door de crew, waarbij je je eigen clan kon aanmelden in de compos en scores kon invullen. Alles werd bijgehouden en er werd aangegeven welke matches nog gespeeld moesten worden en hoe het schema voor de andere uren eruit zag. Het systeem werkte erg goed en was duidelijk voor iedereen. Geen zelf regelen meer, alles werd bijna voor je gedaan. Een groot pluspunt hier dus. Ook een lokale irc-server was beschikbaar en zelfs het internet. Alhoewel laatstgenoemde het soms even liet afweten, met nadruk op soms, was dit voor de meerderheid geen groot probleem. Wat doe je anders op een lan-party? Gamen en leechen natuurlijk.

En dit werd ook al snel gedaan. Dedicated servers waren goed in orde en met een ping, vaak onder de 10 liep alles perfect. Het netwerk, aangelegt door een Duits bedrijf, deed zijn werk perfect. Downloaden ging in een fractie van een paar minuten en de FTPs waren dan ook snel behoorlijk vol. Ik zocht vooral naar Medal Of Honor: Allied Assault, en na een paar minuten was ik deze al vrolijk aan het downloaden. Daarna maar eens de single-player gespeeld, die echt de moeite waard was. De multiplayer was niet veel aan, dus dit heb ik niet gedaan. Verder heb ik Counter-Strike, flame me :), gespeeld. Maar merendeel was toch het leechen. Ik was op zoek naar Metal/Rock muziek en een goeie versie van Lord Of The Rings. Uiteindelijk aan het einde van Drome toch rond de 8 gig geleeched. De eerste nacht zijn we met een aantal naar de slaapzaal gegaan om daar te proberen een paar uurtjes slaap mee te nemen. Na twee uur daar gelegen te hebben, en wel wat uitgerust te zijn, had ik nog niet geslapen en ben dus verder gegaan met leechen en gamen. Na een lange dag, met compos en funny vids op de beamer dan toch maar in de nacht van zaterdag op zondag gaan slapen. Ik ging, zonder slaapzak, naar de slaapzaal en ging slapen op me tuinstoelkussen. Daar heb ik van 2 tot 8 gelegen, om daarna weer eens verder te gaan met waar ik bezig was.

De zaterdag was dus een echte lan-dag. Er kwamen nog een aantal personen binnen om bij te schuiven en deel te nemen. Ook het RebBull promotie team, bestaande uit twee vrouwen en een auto, kwamen de zaal door en deelden al lopend aan iedereen een RedBull blikje uit. Wat mij opviel was dat de belofte dat de RedBull tegen een gereduceerde prijs te kopen viel niet helemaal klopte. De catering verkocht deze namelijk voor een hogere prijs dan de supermarkten. Niet echt een goed punt voor degenen die niets hebben gekocht in de veronderstelling dit op Drome goedkoper te kunnen krijgen. Het aanbod van de catering was goed, verschillende broodjes en alle andere dingen die je verwacht waren ook aanwezig. Een compliment voor de crew die zich met de catering bezig hield. Er werden veel overuren gemaakt, en er was continu een wachtrij van gamers die iets wilden halen. Opvallend waren ook de zogenaamde kaarten van 10 Euro waarmee je bij de catering kon betalen. Deze kaarten haalde je bij de balie bij de ingang en bestond uit een aantal vakjes met een bedrag erin wat totaal uitkwam, hoe kan het ook anders, op 10 Euro. Als je dan iets kocht bij de catering werden de vakjes met het bedrag afgekruist, net zolang tot je kaart leeg was. Een goed werkend systeem, kruisjes zetten gaat altijd nog sneller dan het wisselen van muntgeld, zeker met die 1 en 2 Eurocent. Volgend jaar zou het handig zijn om die kaart er dus weer in te houden.



Catering @ Drome 9

Over de sfeer in de zaal was niet te klagen. De zogenaamde Silent Hours, tussen 1 uur s nachts en ong. 8 uur s ochtends, waarbij iedereen zijn/haar boxen moest uitzetten en het geluidsniveau laag moest houden werd goed opgevolgd. Vooral humor waren de keren waarbij "WAZZZAAAAAAAAAAAAP" werd geschreeuwd door één iemand in de zaal, waarna daarna iedereen "WAAAZZZZZZZAAAAPPP" begon te schreeuwen. Ook The Matrix in de scheet-versie en andere funny vids werden gespeeld, en de zaal lag hier en daar soms krom van het lachen. De crew was ook iedereen zo behulpzaam om meerdere malen oproepen om te roepen voor bijvoorbeeld gamers die bepaalde drivers tot zelfs een beeldscherm nodig hadden. De mede-gamers waren vaak in staat andere te helpen, en dit is dan ook zeker een compliment waard.

De compos vormden een belangrijk deel van Drome 9. De compos die officieel werden georganiseerd door Drome waren de volgende: Counter-Strike, Q3 TDM, UT TDM, Q3 1on1 en Q2 FFA. Er werd gebruikt gemaakt van het Double Elimination schema, wat betekende dat je pas na twee keer verliezen ook echt uit de compo werd gezet. Je kon dus bij één verlieswedstrijd altijd nog naar de finale komen. Van wat ik uiteindelijk heb onthouden werd clan reGeneration eerste bij Counter-Strike en clan Deegrollers bij Q3 TDM. Voor meer informatie, check de officiële Drome site. Prijzen varieerde van geld en muismatten tot PZZ X tickets voor de lan-party in mei.

Ook de sponsors zijn het noemen waard, zij dragen namelijk bij aan het succes van Drome. KPN MxStream, als hoofdsponsor, heeft een perfecte dienst geleverd door de live streaming van de matches via Windows Media Player. Een geheel nieuw stukje techniek, waarbij je dus niet de game zelf nodig had om mee te kunnen kijken. Tulip en Alcas, voor de perfecte servers, maar liefst 40 stuks (als ik het goed onthouden heb). RedBull, voor de gratis blikjes natuurlijk :) en Introweb voor het leveren van internet aan 1500 personen. Ook Quinfox is voor groot belang geweest, alle netwerkbekabeling (bestaande uit glas en STP) werd door hun aangelegd. Iets wat niet goedkoop is, en zeker een knappe prestatie is. Ook leuk om te vermelden was dat alle benodigdheden zijn geleverd door lanparty.de, een Duits bedrijf. Drome huurden al deze spullen, en dit blijkt nu ook door de Stichting Ambience te zijn gedaan voor hun nieuwe editie.

Concluderend valt te zeggen dat Drome 9 The Event was. Alles deed wat het moest doen, de zaal was goed gevult en iedereen had er zin in. De crew heeft hard gewerkt en dat was te merken. De compos liepen door het systeem dat er voor gemaakt was erg goed en de inrichting van de zaal was sfeervol en duidelijk. We zijn met zn allen weer aanwezig op Drome X, hopelijk volgend jaar. Ik anders in ieder geval wel.
Tot slot, de volgende zin die vaak werd uitgesproken door de organisatie, nu een keer richting de organisatie:

"Thank you.......so much!"

Drome Statistieken:

-1497 PCs aangesloten op netwerk
-153,7 Terabyte dataverkeer (!)
-7500 meter bedrading
-65 switches
-340.000 Watt aan stroom verbruikt