PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
   
PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
imageimage
Δ Gameparty.net Interview
Terug naar verslagen-index

Interview met Drome organisator Danny de Graaf (Calimero), afgenomen door Perry van der Wiel (TheMagic) van Gameparty.net, op dinsdag 29 januari 2002.

TheMagic: Hoeveel personen werken mee aan Drome?



Calimero: Op het moment zon 25 a 30 mensen. Dat is exclusief de mensen die hun vrije tijd opofferen om te helpen met de opbouw van de zaal.


TheMagic: 1400 gamers is heel veel, zowel technisch als organisatorisch is dit moeilijk, hoe gaan jullie dit op lossen?



Calimero: Technisch heeft Drome al laten zien in het verleden dat ze grote lanpartys aankan. De crew bestaat onder andere uit IT Professionals veel technische kennis. Bovendien maken we dit jaar gebruik van gehuurde high-end netwerkapparatuur van een Duits bedrijf. Organisatorisch is het eigenlijk vrij simpel. De tijd leerde hoe we alles het beste konden stroomlijnen. We zijn opgedeeld in projectgroepen die allemaal hun eigen taken en verantwoordelijkheden voor een evenement dragen. De mensen worden ingedeeld voor de functies die ze in hun werk bekleden, waardoor hun potentieel ten volste wordt benut. Projectgroep games bijvoorbeeld configureert de gameservers en verzorgd de competities. Projectgroep communicatie verzorgt sponsoring, media contacten, PR, etc. Zo hebben we nog meer projectgroepen die allemaal hun eigen deel van het werk verzorgen.


TheMagic: Na deze drome, wat is het vervolg? groter, vaker?



Calimero: In principe willen we de groeitrend van de afgelopen jaren gewoon doorzetten, mits de kwaliteit van het geheel gewaarborgd blijft. Wij gaan altijd vooral voor kwaliteit en willen dat er genoeg sociaal met elkaar omgegaan kan worden. Vaker?? Misschien wel. We hebben nu de mogelijkheden, fasciliteiten en ervaring en dat zorgt ervoor dat ook kleinere tussentijdse LANs (zoals Drome 8.5) makkelijker georganiseerd kunnen worden. Bovendien hebben we nu ook een paar zeer betrouwbare sponsoren die zich helemaal kunnen vinden in het geen wij doen.


TheMagic: Hoe oud zijn de crewleden?



Calimero: Dat varieert volgens mij van 21 tot 35 jaar.


TheMagic: Hoe vaak is er een crewmeeting?



Calimero: De projectgroepen vergaderen regelmatig zelf en de projectleiders vergaderen dan weer met elkaar om alles te synchroniseren. Daarnaast hebben we een intern on-line communicatie systeem wat perfect werkt (alle eer aan Apollo) wat ervoor zorgt dat we dagelijks met elkaar alles kunnen doornemen en dat we exact van elkaars activiteiten op de hoogte zijn.


TheMagic: Wat viel het meeste tegen in de voorbereiding?



Calimero: Om sponsoren te vinden (IT markt is nog steeds bloedende) die ook daadwerkelijk iets konden betekenen voor Drome. We hadden al sponsoren die nog zeer kort voor het evenement het lieten afweten, gelukkig hebben we nu betere en vooral betrouwbaardere sponsoren hiervoor terug gekregen. In de vorm van KPN Mxstream Competence Center en Red Bul. Deze sponsoren hebben zich voor 3 jaar aan Drome verbonden en maken daardoor de toekomst een stuk rooskleuriger voor het langaming.


TheMagic: Wat heeft Drome 9 nog meer voor speciaals te bieden?



Calimero: Wij hebben door onze sponsor KPN Mxstream de mogelijkheid om iets unieks aan te bieden binnen het online gamen. Drome krijgt de beschikking over een media server die “live” gaat uitzenden naar www.mxstream.nl Geintresseerden kunnen daar de gamecompo’s volgen in windows media player. Dit houd dus in dat je mee kan kijken zonder dat je de game geinstalleerd hebt staan. Bovendien hangen we er een webcam aan op het moment dat er geen belangrijke games zijn om uit te zenden.


TheMagic: Hoe hebben jullie drome gepromoot om 1400 gamers binnen te krijgen?



Calimero: Eigenlijk waren we zowieso van 1100 mensen uitgegaan toen het binnen een week al vol zat hebben we besloten ook de rest van de zaal maar te gebruiken voor zitplaatsen, voor zover het verantwoord is natuurlijk. Dus zijn voor een tweede keer de inschrijvingen opengegaan en zaten we weer binnen no time vol. We hadden eigenlijk niet meer gedaan als anders. We staan op onze site en op de sites die het overnemen zoals gameparty


TheMagic: Is de crew bij elke drome gelijk of wisselt men?



Calimero: Het bestuur van de stichting bestaat al sinds februari 1996, toen de stichting is opgericht. De mensen eromheen zijn grotendeels vast met zo nu en dan een kleine toevoeging of wijziging. Echter het gros is altijd hetzelfde. Wel worden de projectgroepen voor elk project (lees: groot evenement) elke keer opnieuw ingedeeld.


TheMagic: Wat voor prijzen zijn er voor de compos?



Calimero: Vrijkaartjes voor de PZZ 10 lan en verder houden we dat nog even een verrassing omdat we daar ook nog mee bezig zijn. Zeker is dat er prijzen zijn.


TheMagic: Hoe is het netwerk opgebouwd?



Calimero: Het netwerk zal bestaan uit alleen maar HP apparatuur welke afkomstig is van een Duits bedrijf dat zich specilaseert in netwerken. Er zal 1 grote backbone switch staan, welke 64 glasvezel poorten heeft. De backbone switch, een HP ProCurve 9308m, kan 256Gbps aan dataverkeer aan. Op deze backbone worden via glasvezel kabels de switches aangesloten. De glasvezel kabels hebben elk een snelheid van 1Gbps. Op elke tafel in de zaal staat een switch, een HP ProCurve 2524M, waar 24 mensen op aangesloten kunnen worden. Iedereen krijgt een 10/100Mbit connectie aangeboden op de switches. (Afhankelijk van de netwerkkaart die de bezoeker in zn pc heeft.)


TheMagic: Hoeveel uur werk is er besteed aan de voorbereiding?



Calimero: Teveel om op te tellen. Je moet je voorstellen dat er al bijna 30 mensen maanden van te voren beginnen met de grote lijnen uit te zetten en voorbereidingen te treffen die nodig zijn op lange termijn. Daarnaast worden er in de laatste weken overuren gedraaid door iedereen die met de organisatie te maken heeft.


TheMagic: Drome 9 is enkele malen uitgesteld, wat was de reden?



Calimero: Onder andere het netwerk en een aan een andere partij verzegde locatie zijn hieraan debet geweest. Omdat we nu eenmaal bekend staan om onze kwaliteit willen we dat ook zo houden. Als het zo is dat we geen zekerheden kunnen bieden aan onze bezoekers dan stellen we het liever uit dan het zo nodig door te laten gaan en een fiasco te hebben. Denk ook dat dat de doodsteek voor de grote lanparties in de lanscene zou kunnen zijn geweest als er weer een lan voor meer dan 1000 mensen zou zijn mislukt. Na de bekende fiascos die verschillende partys al gehad hebben voelden wij ons geroepen om de mensen te laten zien dat het wel kan ook hier in Nederland.


TheMagic: Waarom is de party zo groot?



Calimero: Wat is groot? Toen we begonnen vonden we na Drome 2 40 personen al groot . Kijk we hebben Drome 8 natuurlijk gehad met 670 mensen en dat was een daverend succes. Echter de belangstelling was toen al dusdanig dat we gezegd hebben dat we proberen het voor iedereen te doen dus moet je daar ook de ruimte en faciliteiten voor bieden. Nu blijkt echter dat als we willen het nog veel groter kan gezien de animo en de snelheid waarmee de inschrijvingen volzaten.


TheMagic: Waarom zou een gamer naar drome komen, wat is het verschil met andere lanparties?



Calimero: Drome is voornamelijk altijd 1 groot sociaal gebeuren geweest en dat proef je nog steeds. De sfeer die er hangt vind je op geen enkele andere lanparty terug. We zullen ook weer wat extra dingen hebben dit jaar om de bezoekers prettig te verassen en ze wat extra vermaak aan te bieden. Dus het is niet alleen gamen maar ook lekker kletsen en samenzijn.


TheMagic: Is er contact met andere lanorgs?



Calimero: Natuurlijk is die er ik geef nu toch ook dit intervieuw  En bovendien zeker de wat oudere gamers onder ons (die al meelopen vanaf Quakeworld of zelfs nog eerder en daarna in de Quake2 scene hebben gezeten) kennen elkaar allemaal wel. Naar mijn mening was en blijft dat ook de scene die het gezelligste was en waar het 1 grote gaming familie was. Nu met andere FPS games erbij is door de afsplitsing naar allerlei andere games de scene gewoon kleiner en minder gezellig. De sfeer die er in de goede oude Quake2 tijd hing die mis ik eigenlijk wel.... Echter een aantal van die mensen zijn betrokken geraakt bij lanorganiserende websites, clans of andere organisaties en die kennen we en daar hebben we regelmatig contact mee. Bovendien draai ik zelf al wat langer mee in de gaming scene en ken daardoor ook behoorlijk wat mensen. En Clanbase Heaven was de lanparty die ik tot twee maal toe heb mogen organiseren.


TheMagic: De toekomst van langaming, hoe zien jullie die?



Calimero: Zeer goed ik denk dat we in Nederland nog maar in de kinderschoenen staan wat betreft het langaming. Tuurlijk er zijn steeds grotere lans en er zijn er steeds meer, echter er zijn ook nog veel te veel mislukkingen en van sommige organisaties gaat gewoon me haar recht overeind staan. Die helpen niet met het opbouwen maar met het afbreken van de langaming scene. Ik zal niemand met name noemen want dat is niet netjes  Echter Nederland heeft de potentie om goede lanpartys neer te kunnen zetten en voor Drome geld dat we nog lang niet uitgeorganiseerd zijn. Misschien zelfs wel ooit een keer naar die magische 5000 mensen.


TheMagic: Kan het misgaan op Drome of is er met alles rekening gehouden?



Calimero: Er kan altijd iets misgaan. Maar zolang er geen invloeden van buitenaf zijn zoals een aanslag op de Expohal vanuit een of ander Arabisch land dan zal het wel loslopen . Met de jaren ervaring en de vele voorbereidingen hebben we het allemaal onder controle en met het netwerk zit het zeker wel goed. Dus zover het menselijk mogelijk mag worden geacht hebben we met alles rekening gehouden.


TheMagic: Is Drome commercieel of non-profit?



Calimero: De naam zegt het al Stichting Langaming Drome Nederland. Zoals je weet is een stichting een non-profit organisatie en mogen we zelfs geen winst maken of mensen betalen, dat is in de wet verboden en het laatste wat wij willen is de wet overtreden. Lijkt me ook wel duidelijk als je ziet dat we puur op vrijwilligers draaien. Ik denk ook dat het de enige goede manier is om gemotiveerd een lan goed neer te zetten anders ben je veel te veel met je geld bezig en is het moeilijker je mensen te motiveren terwijl de mensen het bij onze stichting doen uit een gevoel en dat is niet te evenaren.


TheMagic: Is de crew een team of is er 1 eindverantwoordelijk?



Calimero: De stichting bestaat uit een bestuur en wettelijk is de stichting dus verantwoordelijk en niet een persoon. Bovendien denk ik dat er geen hechtere groep mensen is als binnen de stichting Drome, het zijn namelijk allemaal mensen die al jaren vrienden zijn. Dus ja de crew is een team en nee er is geen 1 eindverantwoordelijke.

En weten jullie al dat www.drome.nl is uitgeroepen tot site van de week door het weekblad Yorin? Staat een leuk stukje in over Drome 9: Dus even lezen allemaal.

Voor alle info over Drome kun je hun website bezoeken.