Author |
Topic  |
Wouster
Drome junior
178 Posts |
Posted - 16-11-2005 : 13:27:27
|
Mensen, ik heb vele discussies met mensen die ook Lan-parties organiseren en met onze eigen orgi. Dit gaat om de juridische kant van Lan-parties. Het lijkt mij voor velen erg nuttig (en ook voor mezelf:P) om hier eens over rond te spuien in dit topic en kennis en ervaring op dit gebied te delen. (het lijkt wel een time-share project:P)
Disussiepunten / onduidelijkheden voor mij: 1) Mag je wel zomaar een lan houden? Ook voor 100 man?
2) Mag je wel zelf fris / bier / eten verkopen? (ivm. horecavergunning en diploma omtrent schenken van alcohol e.d.)
3) mag je entree vragen voor je lan als particulier persoon zijnde (dus zonder rechtsvorm)
4) welke vergunningen etc. heb je nodig?
Conclusie ==> is het verstandig om groter te worden met je Lan waardoor je een rechtsvorm, vergunningen e.d. nodig hebt, of kan je beter wat kleiner blijven en geen slapende honden wakker maken bij de gemeente? Hoe doe je dit zelf met jouw Lan? |
Drome 8: seat 204 Drome 12: seat 1556 Drome 13: seat 1912 |
|
[DR]Supernova[NL]
Drome oldsko0l
 1385 Posts |
Posted - 16-11-2005 : 15:50:00
|
kun je beste op regroup forum posten; aangezien over 2 weken een lan gepland staat heb je daar meer reacties :)
www.regroup.nl |
Visit www.desertrabbits.com the [DR] site sometime ;) |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 16-11-2005 : 16:55:15
|
1. zover ik weet wel, het kan alleen wel zijn dat je een vergunning moet aanvragen bij de gemeente ofzo.
2. volgens mij als je veel eten en drinken nodig hebt kun je dit beter uitbesteden aan een cateringbedrijf. Hoe het met alcohol zit weet ik zo niet.
3. mag gewoon, ik ooit wel een vage regel gehoord over een kassa en dat je daar een vergunning voor moet hebben maar daar weet ik zo het fijne niet van.
4. het kan zijn dat je een vergunning nodig hebt om ergens een weekend te zitten, verder zul je je aan alle regels van de brandweer en gemeente moeten houden, echte vergunningen heb je voor kleine lanparties niet nodig volgens mij. |
>>>>>>> www.generation-x.nl www.nielsvankampen.nl <<<<<<< |
 |
|
Wouster
Drome junior
178 Posts |
Posted - 17-11-2005 : 17:12:14
|
Je hebt denk ik gelijk nova, er is hier niet veel reactie te beleven..... |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 17-11-2005 : 22:56:42
|
quote: Originally posted by Wouster
Je hebt denk ik gelijk nova, er is hier niet veel reactie te beleven.....
moet je wat meer posten... |
 |
|
[DR]Supernova[NL]
Drome oldsko0l
 1385 Posts |
|
Mevius
Drome oldsko0l
 782 Posts |
Posted - 19-11-2005 : 22:55:43
|
Ook lekker om op die punten te komen n� Legolan :P |
DRoME 11 seat: 1131 DRoME 12 seat: 1131 DRoME 13 seat: 1131 DRoME 13.5 seat: 103 DRoME 14 seat: 190 DRoME 15 seat: 35 DRoME 16 seat: 108 DRoME 17 seat: 31 |
 |
|
Wouster
Drome junior
178 Posts |
Posted - 20-11-2005 : 16:02:24
|
Och ja, bijster slim is anders....
|
 |
|
FormatKing
Drome oldsko0l
485 Posts |
Posted - 22-11-2005 : 10:00:50
|
1) Mag je wel zomaar een lan houden? Ook voor 100 man? Ja, dit mag.
2) Mag je wel zelf fris / bier / eten verkopen? (ivm. horecavergunning en diploma omtrent schenken van alcohol e.d.) Je mag niet zomaar voedsel en drank verkopen. Voor sterkere dranken heb je als het goed is nog eens een extra vergunning nodig. Dit is overigens sterk af te raden vanwege de leeftijdscontrole die je moet uitvoeren.
3) mag je entree vragen voor je lan als particulier persoon zijnde (dus zonder rechtsvorm) Nee, alleen rechtsvormen mogen entree vragen omdat er BTW over betaald moet worden. Tenzij je uiteraard een vrijstelling hebt. Je kunt hoogstens een vergoeding vragen.
4) welke vergunningen etc. heb je nodig? Dit hangt af van de locatie, gemeente, provincie, etc. Vraag dit na bij de gemeente.
Conclusie ==> is het verstandig om groter te worden met je Lan waardoor je een rechtsvorm, vergunningen e.d. nodig hebt, of kan je beter wat kleiner blijven en geen slapende honden wakker maken bij de gemeente? Nee! Groter gaan is zeker niet aan te raden, zeker niet omdat het de laatste tijd slechter gaat in de lanscene qua deelnemersaantallen. Slapende honden die wakker worden gemaakt zijn nog steeds liever, dan slapende honden die stiekem wakker worden gemaakt 
Hoe doe je dit zelf met jouw Lan? Wij zijn nog geen stichting (heb het nu niet over GameParty). Wij spelen vrijwel alles via de lokale oranjevereniging. Wij houden de lanparty in opdracht van hun en zij regelen de locatie en vergunning  |
Obey the god Zeus! |
 |
|
Wouster
Drome junior
178 Posts |
Posted - 22-11-2005 : 11:54:12
|
Thnx Format, dat zijn nuttige antwoorden! |
 |
|
Zimon
New Member
2 Posts |
Posted - 23-11-2005 : 12:37:47
|
Het is over het algemeen wel slim om een rechtspersoon op te richten waaronder je je lan organiseert. Dit omdat je dan minder snel in persoon aansprakelijk bent voor eventuele schade/wanprestaties/schulden en dergelijke. Dit hangt er wel weer van af voor welke rechtsvorm je kiest (stichting, vof, maatschap, nv, bv). Maar over het algemeen ben je met een rechtspersoon beter tegen dit soort dingen beschemrd. Het heeft dus zeker voordelen! |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 23-11-2005 : 14:16:01
|
Volgens mij is een stichting dan de beste keus omdat je dan (waarschijnlijk) geen belasting hoeft af te dragen (verschilt per stichting). Voor meer info kun je kijken op http://www.kvk.nl/sectie/sectie.asp?sectieID=1 |
 |
|
Wouster
Drome junior
178 Posts |
Posted - 23-11-2005 : 20:19:14
|
Ja dat is in veel gevalen waar ja (dat je als stichting geen belasting betaald), maar het porbleem waar ik met mijn lan tegenaan loop is dat wij zelf de catering willen regelen. Probleem hierbij is dat je dan wel winst maakt, je moet houden aan hygiene-wetten, horeca-blaat etc.
Maar denk dat het meest tactische is om binnenkort eens met de gemeente te praten over vergunningen in die trent en eens verder uit te zoeken hoe het belasting en winst verhaal bij een Lan-stichting in elkaar zit.
Voordeel is weer dat je dan makkelijker subsidie voor je lan krijgt van de gemeente (cultureel, multimedia-jongeren-event) en sponsors geven liever geld aan een stichting die jongeren-evenementen organiseert, dan aan 1 persoon die een lan houdt (staat mooier als stichtingvorm) |
 |
|
nelis
Drome oldsko0l
 1098 Posts |
Posted - 24-11-2005 : 12:18:55
|
Het is zeker waar dat je als stichting meer aanzien hebt van sponsors. Wat de catering betreft, die zou ik gewoon uitbesteden, probeer gewoon een dealtje te maken met het lokale broodjesbedrijf of zo. |
 |
|
Zimon
New Member
2 Posts |
Posted - 24-11-2005 : 13:26:35
|
Over winst maken als stichting, je mag als stichting wel winst maken, maar het mag niet het doel zijn van de stichting. Bovendien mag eventuele winst niet worden uitgekeerd aan het bestuur (of wie dan ook). Het mag wel worden gebruikt door de stichting, om de activiteiten bijvoorbeeld mee te betalen, of voor uitbreidingen of iets dergelijks. Bij de Kamer van Koophandel kunnen ze je wel advies over deze dingen geven! |
Edited by - Zimon on 24-11-2005 13:28:00 |
 |
|
-(DT_DataStorm)-
Drome junior
245 Posts |
Posted - 24-11-2005 : 14:42:57
|
LOL: Weet je wat jij zou moeten doen? Even langs bij de kamer van.... |
KASSA : Weer 2 cent.... |
Edited by - -(DT_DataStorm)- on 24-11-2005 14:43:20 |
 |
|
Wouster
Drome junior
178 Posts |
Posted - 25-11-2005 : 14:46:29
|
Ik zal binnenkort eens uitzoeken via de gemeente en KvK hoe of wat, dan laat ik het hier weten als ik wat concreets heb.... |
 |
|
Topic  |
|