PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
   
PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
imageimage
Δ Drome 9 Report door Arfman (Dromecrew)
Terug naar verslagen-index

DRoME 9 - Infinite Interfacing

Partyreport by Arfman

In navolging van de verschillende bezoekers heeft nu ook een crewlid zijn eigen partyreport geschreven over DRoME 9. Hiermee is gelijk een oude traditie in ere hersteld, deze jongen heeft namelijk al vaker partyreports geschreven toen hij nog geen crewlid was.

DRoME 9 begon voor mij al begin 2001, toen ik officieel de DRoME crew joinde als projectleider Games. Vanaf die tijd zijn we namelijk al bezig met de voorbereidingen voor DRoME 9, die eerst in juli 2001 plaats zou vinden maar uiteindelijk in februari 2002 werd gehouden. In al die maanden is er ontzettend veel voorbereidend werk gedaan door de hele crew. Echter, daar gaat dit partyreport niet over. Dit report beschrijft ongeveer hoe je als crewlid een evenement als DRoME 9 ervaart.

Maandag voor het evenement zijn we begonnen met de fysieke opbouw van DRoME. Er moesten eerst nog allerlei wanden afgebroken worden en rommel opgeruimd worden voordat we daadwerkelijk bezig konden met de tafels neerzetten.

Dinsdag hebben we (samen met een 30-tal vrijwilligers) zo'n 700 tafels neergezet, het organisatiepodium gebouwd en duizenden vloermatten gelegd en schoongeveegd. Dit is fysiek behoorlijk zwaar, maar mede dankzij de grote opkomst van vrijwilligers verliep dit alles gestroomlijnd en soepeltjes.

Woensdag was de dag dat we voor het eerst met afzonderlijke teams aan de slag gingen. De netwerkcrew ging al bezig met glasvezel trekken en ophangen, de gamescrew ging bezig met het plaatsen van de gameservers en het configureren daarvan, de facilitaire mensen bogen zich alvast over de cateringstand, enzovoort. Dan pas begin je ook het gevoel te krijgen dat het uiteindelijke doel waar je naartoe werkt in zicht begint te komen. Er hangen al wat mooie oranje glasvezelkabeltjes, er staan 40 Tulip gameservers te snorren, een tiental IBM machines staat bij Netwerk al IRC/Internet/DNS te hosten, het eerste biertje wordt getapt, enzovoort :)

Donderdag is de netwerkcrew vrijwel de gehele dag nog bezig geweest met glasvezel trekken, ophangen en netjes afmonteren. Donderdag was ook de dag dat onze Duitse vrienden van TLC voor een fortuin aan tafelswitches en 1 hele grote, big-ass, MacDaddy, kingpin, nr. 1 hotshot, ultieme, roelio, megasuperduper HP ProCurve 9308M backbone switch binnenrolden. Donderdagavond laat konden de glasvezelconnectoren aan zowel de backbonekant als de tafelkant in worden geplugd, en na hier en daar wat stekkertjes te hebben omgedraaid was het netwerk 100% operabel en is sindsdien ook niet meer down geweest. Donderdagavond laat was de gamescrew ook klaar met het configureren van de gameservers, was het organisatiepodium + de PCs van de crew opgebouwd, was de catering aangesloten, het vlees  geleverd, Red Bull was langsgeweest om een shitload aan blikjes van het overbekende LANpartyvocht te leveren, enzovoort. Ook onze bigscreen, beamer en soundleverancier Hecla is op donderdag met enkele mensen bezig geweest om de 3 bigscreens (2 in de zaal en 1 in de filmzaal) en bijbehorende beamers, alsmede het complete geluidssysteem aan te leggen. Ook de jongens van KPN MxStream zijn donderdag bezig geweest om de streamingserver werkend te krijgen, wat uiteindelijk ook is gelukt.

Vrijdag overdag werd er door de crew hard doorgewerkt om de hele zaal tiptop te krijgen voor de opening. Als je op het organisatiepodium stond was het een grappig gezicht: iedereen leek door elkaar heen te lopen zonder structuur. Iedereen wist echter precies wat hem of haar te doen stond en wanneer dat af moest zijn. Dit was allemaal te danken aan de goede planning die Mr. Drome (Apollo) gemaakt had. Uiteindelijk was het 17:00 (RAG stond natuurlijk alweer een paar uur voor de deur) en zijn we met de crew even aan een tafel gaan zitten. De crewshirts werden uitgedeeld, de naambadges werden opgespeld, de laatste dingen werden doorgenomen en iedereen trok nog even een eindsprintje naar 18:00 toe.

Om 18:10 gingen de deuren dan eindelijk open en konden de bezoekers naar binnen stromen. Ons systeem wat zorg droeg voor de reserveringen werkte vlot en feilloos. We hadden ervoor gezorgd dat de entreekaartjes ingescand konden worden met een barcodescanner, dit zorgde voor een vlotte binnenkomst. Ook het feit dat men eerst in moest checken en pas daarna, via een andere ingang, naar binnen mocht voorkwam het gebruikelijke duw-en-trek gebeuren voordat je binnen was.

Ik had zelf 2 uur baliedienst, en daarna 1 uur zaaldienst. De zaaldienst was prachtig: overal zie je mensen hun PCs opbouwen, druk en vrolijk babbelend, iedereen was in opperbeste stemming. Om dan als crewlid door de zaal te lopen en te weten dat jij deel uitmaakt van dit hele evenement is gewoon schitterend. Natuurlijk krijg je vragen en zijn er kleine probleempjes, maar alle problemen waren op te lossen door middel van enkele muisklikken.

Vanaf 21:00 gingen de inschrijvingen voor de competities open, en vanaf dat moment ben ik 100% dedicated bezig geweest met alle competities. Samen met Carda (de programmeur van ons composysteem) hebben we alle vragen en probleempjes die er waren getackled. Toen om 01:00 de inschrijvingen dicht gingen, zijn we samen nog tot 03:00 bezig geweest om de door DICS gegenereerde matchlists te controleren en eventueel aan te passen. Let wel: dit systeem was nog nooit zo grootschalig getest, en heeft gedurende het gehele weekend vrijwel geen krimp gegeven. Even een hazeslaapje en we werden alweer wakker gemaakt door de mensen die daarvoor verantwoordelijk waren. Normaal aardige gozers, maar op zo’n moment kun je ze wel schieten :P

Zaterdag was D-Day voor de gamescrew. Alle 5 competities moesten worden gespeeld tot en met de halve finales aan toe. Hiervoor hadden we een zeer uitgebreid schema bedacht om alles in goede banen te leiden. Helaas, bezoekers van een LANparty moet je niet lastig vallen met strakke tijdschemas en dergelijke. Dat bleek zaterdagmorgen vroeg al: vrijwel geen enkele clan kwam op de afgesproken tijd op de goede server terecht. Dit lag voor een gedeelte aan de clans zelf (de schemas stonden al weken vantevoren online) en voor een gedeelte was dit te wijten aan het feit dat sommige mensen gewoonweg niet wisten op welke server ze moesten zijn. Resultaat was dat we met de gamescrew op zaterdagmorgen 11:00 een crisisberaad hadden. We hadden al enorme achterstand op ons toch al strakke schema en het zag er niet naar uit dat we dat snel goed konden maken. Vanaf dat moment hebben we het roer omgegooid: we hebben voor elke game die draaide (4 op dat moment) een tiental servers opgestart en mensen die wilden spelen konden een server aanvragen via IRC. Dit werkte vrij goed, zeker nadat na een paar rondes het kaf van het koren was gescheiden en enkel de serieuze clans overbleven.

Helaas was het wel enkele keren nodig om met de botte bijl door de overdue matches heen te hakken. Games die bijvoorbeeld meer dan 4 uur te laat werden gespeeld werden door middel van de inmiddels befaamde dobbelsteen beslecht. Dit is natuurlijk jammer voor de clans die hier hun verlies bij hadden, echter, elke clan had inmiddels ruim de tijd gehad om de game alsnog te spelen. Verder heeft de gehele gamescrew de hele zaterdag keihard gebikkeld om de achterstand in te halen, met als gevolg dat de Quake 2 competitie, die zaterdagavond laat van start ging, precies op tijd kon beginnen. Deze was ook keurig binnen de gestelde tijd afgerond. Om die tijd hadden we echter nog een hele hoop overdue matches in CS en UT (UT kwam vooral omdat de gameservers in het begin van de competitie behoorlijk moeilijk deden). Na een dringende oproep van mij door het omroepsysteem zijn verreweg de meeste matches die nacht nog gespeeld en de uitslag daarvan ingevoerd in ons composysteem DICS.

Ondertussen liep de catering als een trein. We hadden wel verwacht dat het druk zou worden, maar zo druk, dat hadden we niet verwacht. Ik schat zelf dat we 3 x meer klanten gehad hebben dan dat we verwacht hadden in onze meest positieve inschatting ! Helaas was dit duidelijk te merken: de wachttijden waren lang en het personeel moest fysiek alle zeilen bijzetten om toch nog enigszins vlot het eten en drinken te kunnen leveren. Natuurlijk voorkom je hier niet mee dat je soms erg lang moest wachten. Dit is iets wat op de volgende DRoME beter moet, en ook zeker gaat gebeuren.

Zondagmorgen konden we dus beginnen met de finales, die we ook weer strak hadden ingepland zodat we zeker wisten dat er iemand van KPN de livestreaming naar het Internet toe kon verzorgen.

Helaas begonnen deze ook niet op tijd, waarschijnlijk omdat mensen nog lagen te slapen. Daardoor is voor sommige games het streamen naar internet toe (vooral de UT finale) niet helemaal vlekkeloos verlopen. Verder was er nog een onduidelijkheid mbt. de regels voor de CS finale, waardoor daar jammer genoeg wat probleempjes ontstonden. Beide finaleclans (rG en Innominis) gedroegen zich echter uiterst professioneel en sportief, waardoor het conflict uiteindelijk toch nog is opgelost, alhoewel eigenlijk niet de complete finale is gespeeld. De rest van de finales verliepen probleemloos, zowel qua spel als qua techniek (bigscreen, streaming naar internet). Uiteindelijk zijn de finales op de KPN MxStream internetsite bekeken door gemiddeld 1100 mensen !

Zondagmiddag waren de prijsuitreikingen, die we voor de verandering eens in een volle zaal konden doen :) Leuk voor de winnaars maar ook leuk voor de rest van de bezoekers.
Volgende keer hangen we wel een paar peertjes extra op het podium :]

Toen om 17:30 de lichten aangingen en iedereen af begon te bouwen, zagen we alleen maar blije gezichten en mochten we reeds de eerste felicitaties in ontvangst nemen van bezoekers. Uiteindelijk is dat waar je het allemaal voor doet !

Natuurlijk waren er dingen die beter hadden gekund (zoals je al kon lezen in het partyreport zelf) maar uiteindelijk hebben we toch een evenement van formaat neergezet, waar nog lang over nagepraat zal worden.

Rest mij niets anders dan iedereen te bedanken, met name de vrijwilligers die zo hard hebben gewerkt tijdens de opbouw en natuurlijk de bezoekers ! Zonder jullie hadden wij nooit zo’n evenement kunnen realiseren.

Tot op een volgende DRoME evenement !

Arfman.