PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
   
PHOTO : D17 Photo Gallery
MOVIES : D17 Intro | D17 Impressie
Nick:   Wachtwoord:  
imageimage
Hieronder het verslag van GameVillage. Het originele artikel staat HIER.

Inleiding


Van vrijdag 4 Juli tot en met Zondag 6 Juli werd in Hengelo de Drome 10 LAN party gehouden. De LAN party, gehouden in het Expocenter van Hengelo (Overijssel), gaf toegang tot ruim 2016 fanatieke gamefreaks en was hiermee de grootste van Nederland. Uiteraard was GameVillage aanwezig om verslag te schrijven van dit zeer geslaagde evenement.

Hoewel GameVillage alleen de laatste dag van Drome 10 aanwezig was, hebben wij wel veel kunnen en mogen zien. bij aankomst in Hengelo werden wij hartelijk ontvangen door Matthijs (Organisatie Drome 10) en kregen wij een uitgebreide rondleiding. Naast het grote evenement kregen wij ook de gelegenheid het serverhok en het hart van Drome 10 te bewonderen, en natuurlijk hebben we hier voor onze bezoekers fotos van gemaakt. In dit artikel vertellen wij meer over Drome en de rondleiding achter de schermen.

Public en Drome Servers


Erg bijzonder op Drome 10 was de gelegenheid om je eigen server mee te nemen. De fotos hierboven geven daar een duidelijk beeld van. Men kon aan het begin van het evenement zijn eigen server afstaan aan de organisatie waarna deze vervolgens in het serverhok geplaatst werd. Het serverhok was gescheiden van de zaal, en was tijdens het evenement niet toegankelijk voor zowel deelnemers als de eigenaren van de publics. In het serverhok op Drome 10 troffen wij dan ook verschillende public servers (onder andere Fragvalley).

Behalve de public servers stonden er natuurlijk ook, zoals hierboven al kort werd aangegeven, servers van Drome zelf. Elke server draaide zijn eigen game en was netjes voorzien van een label met daarop: Server Nummer, Het spel waarvoor hij bestemt was, het IP en de gegevens om in te loggen voor de administrator. De servers stonden netjes op een rij en waren, ondanks het feit dat niemand ze kon zien, goed georderd.

Het hart van Drome


Tijdens het vervolg van onze rondleiding kregen we ook toegang tot het hart van Drome. In een kamer, ver achter het serverhok, verscheen een gigantische backbone HP ProCurve 9308m. Het complete netwerk hiervan bestond uit een glasvezel upload naar de server. Vanaf de switches tot aan iedere pc van elke deelnemer lag een 100MBit UTP verbinding. Deze verbinding zorgde voor een perfecte netwerkverbinding om games te spelen.

Ondanks er aan het begin van Drome 10 kleine problemen betreffende het netwerk onstonden, waren de deelnemers (met een geruim percentage) tevreden over het geleverde netwerk door Gigahertz. Elke gameserver had een 1 Ghz Pentium4 Processor en genoeg geheugen om 4 dedicated servers voor een game te draaien.

De ‘Backbone’ tijdens Drome 10 was uitgerust met de volgende specificaties en was ruim voldoende om alle 2016 pc’s aan te sturen:

Routing-Switch
Volledig Layer-4
56 Gigabit/s Backplane
96 Million pps-performance
8 glasmodules met elk 8 poorten ( totaal 64 glaspoorten )
1 Managementmodule
4 Redundante voedingen

De Catering


Onze rondleiding vervolgde haar weg naar de catering. Natuurlijk krijg je naar een fanatiek potje gamen altijd erg honger, en daar speelde Drome goed op in. Via een geavanceerd systeem was het mogelijk tevens de catering te betalen met je toegangsbewijs. Het toegangsbewijs was voorzien van een barcode die men kon gebruiken als persoonlijke legitimatie en als Drome-account. Via deze barcode konden de mensen aan de informatiebalie dus controleren of er daadwerkelijk betaald was voor Drome. en was hij tevens het betaalmiddel voor een lekkere snack.

Bezoekers konden zelf hun kaart opwaarderen. De hoeveelheid geld die men op de kaart zette, kon gebruikt worden om een snelle snack, hamburger of cola te halen. Men gaat dus gewoon in de rij staan, geeft zijn bestelling op, geeft zijn pasje af en heeft betaald. Drome liet ons weten dat er bewust gekozen was voor dit systeem.

QUOTE:
Wij hebben bewust gekozen voor een systeem met een barcode. In het verleden kwam het vaak voor dat men zich bij de ingang niet kon legitimeren. Bovendien voorkom je met het Drome-Account (tevens verwerkt in de barcode) problemen bij de catering. Men kan nu wat bestellen, geeft zijn pasje af en kan tegelijk betalen en alles op eten. Omdat het op Drome gewoon erg druk is, kun je niet telkens werken met geld of muntjes. Je krijgt bij geld en muntjes vaak problemen als: "Ik krijg 10 cent meer terug" of "Een cola kost toch 2 muntjes? Ik heb er 3 gegeven".

Verder werd er bij de catering gewerkt met touch screens. Ook deze manier van werken troffen wij nog niet eerder aan.

QUOTE:

Via touch screens is het gemakkelijk om een bestelling op te nemen. In het verleden deed je dit met pen en papier, maar zie je dat nou echt zitten bij een evenement met ruim 2016 deelnemers? Via dit systeem kunnen wij snel een bestelling opnemen en deze direct doorsturen naar de keuken.

Men gaf zijn bestelling op, overhandigde zijn/haar pasje en kon rustig weg lopen om te wachten op zijn/haar eten / drinken. De catering was voorzien van barcode scanners die geleidelijk de verrekende kosten van het Drome-account afschreven. Geen langdradig gedoe met geld of muntjes, maar even chippen zo gepiept. En had je nou toevallig geen tegoed meer op je pasje? Geen probleem, aan de informatiebalie kon je gemakkelijk, en naar eigen keuze, je pasje opwaarderen. Erg makkelijk en super eenvoudig. Het systeem was overigens ontwikkeld door Drome zelf. Petje af jongens.

Relax- en Movie-Area


Onze rondleiding kwam bijna aan zijn eind, maar er waren nog 2 dingen die wij beslist moesten zien aldus Matthijs. Aan de linkerzijde van de catering bevonden zich de relax- en de movie-area. Deze area’s, overigens erg orgineel opgezet, dienden zoals de naam al zegt om te relaxen of om een film te kijken. Na een lange nacht gamen is de juiste hoeveelheid ontspanning zeker niet verkeerd. In de relax-area troffen we verschillende sofa’s aan. De sofa’s, tijdelijk op de kop getikt bij een kringloop, waren zeker niet de slechtste. Ook stonden er verschillende flipperkasten en een levens grote Duckhunt game (zowel de flipperkasten als de Duckhunt game stonden op freeplay). De Duckhunt game was tevens door Drome zelf ontwikkeld (althans bij een bedrijf van een van de crewmembers). Via een grote gun kon men ‘draadloos’ schieten in een realistische natuuromgeving. Er was plaats voor 2 tot 4 deelnemers. Voor de mensen die Duckhunt niet kennen: Duckhunt was in eerste instantie een game die we aantroffen op de Nintendo 8 Bit. Deze game, waarbij het de bedoeling is kleiduiven te schieten, was in de jaren ‘90 erg populair.

Naast de relax-area stond de movie-area. In deze area kon men relaxed een film kijken. De movie-area was gebonden aan een vast tijdschema en draaide dus alleen op de aangegeven tijden. In de movie-area kon men een aantal nieuwe en oude films bekijken waaronder The Matrix Reloaded en Terminator 2. Kortom zeker een uitdaging voor de liefhebbers van The Matrix.

Stands en shops


Aan de andere zijde van de hal stond een shop voor de nodige hoeveelheid modding.nl / case-extreme.nl goodies. Deze shop had onder andere verschillende fangards, caselights en waterkoeling pakketten te koop. Deze shop verkocht overigens niet alleen veel hightech, maar stelde ook een computer ter beschikking. Voor het kleine bedrag van € 2000,- kon men, na het winnen van een potje bingo, zijn eigen PC laten samenstellen (inclusief waterkoeling ect. ). De winnaar van deze bingo zal later verschijnen in de uitslagen van de compo’s.

Mocht je overigens de pech krijgen dat je HD crashed, dan was er een hardwareshop. Bij deze shop kon men tegen een redelijke prijs snel een nieuwe HD aanschaffen.

Na de relax-area, de movie-area, de modding.nl / case-extreme.nl shop en een hardwareshop kwam onze rondleiding aan zijn einde. Wij bedanken in dit artikel de gehele crew en natuurlijk Mathijs hartelijk voor hun gastvrijheid. Op naar Drome 11.

De Compo’s


Natuurlijk werden er door Drome ook verschillende compo’s georganiseerd. Er waren compo’s voor onder andere de games Warcraft 3, Quake 3 en natuurlijk Half-Life: Counterstrike. Aan de compo’s deden voornamelijk clans mee. Alle finales werden op grote schermen geprojecteerd zodat iedereen mee kon kijken. De grote finale van de compo Counterstrike werd gewonnen door Team Re-Flex. Nadat zij van o8s met 28-20 gewonnen hadden.

De eerste 3 plaatsen van elke compo kregen een geldbedrag en een grote pull, waarop de compo, het logo van Drome en de plaats waar ze geëindigd waren stond.

Natuurlijk werden er gedurende Drome 10 ook meer compo’s gehouden, en zijn er vele prijzen weggegeven. Naast compo’s opgezet door Drome, werden er ook alternatieve compo’s georganiseerd door TCGO, waaronder een Battlefield 1942 compo.

Beoordeling / Samenvatting


Helaas komt er aan elk evenement ook een eind, en moesten wij al onze trouwe collega’s van Drome en natuurlijk de deelnemers vaarwel zeggen. Een ding mogen wij zeker niet vergeten. Drome 10 was een zeer geslaagd evenement. De verzorging van het evenement in zijn geheel voldeed 99% aan de verwachtingen. Hoewel wij begrepen dat er aan het begin van het evenement kleine storingen waren, mogen de deelnemers zeker niet klagen. Voor een LAN party van ruim 2016 bezoekers vinden wij dat Drome zeker een applaus verdiend heeft. Het evenement is met succes geslaagd. Jongens, ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor de gastvrijheid, de rondleiding en jullie tijd ondanks het vele werk tijdens het evenement. Wij bedanken ook alle deelnemers voor het bezoeken van Drome, en de gezellige medewerking met ons. Drome, see ya next year. en als het aan ons ligt komen we zeker.